תכנון ועיצוב משרד לעסקים קטנים

מאת 

תכנון ועיצוב משרד לעסקים קטנים

לעצב ולתכנן משרד היא עבודה מאתגרת בשני מובנים. האחד – לו"ז.
בעל העסק בד"כ צריך להכנס לעסק אתמול, מחר הוא יקבל את המפתח, והיום הוא הגיע להתחיל את תהליך התכנון…..

השני – בחירת חומרים. בשונה מעיצוב בתים, ניתן (ורצוי) להשתמש בחומר אחד לפחות מיוחד שיהפוך את העסק למבודל ושונה.

כיצד לבחור חומרים? זוהי שאלת מליון הדולר.

לפני שבוחרים את החומרים, יש לעשות תהליך מקדים, מסודר ומובנה כדי להגיע לתשובה.

להלן מה שרצוי לעשות:

הדבר הראשון שצריך לעשות, לפני העיצוב הוא להכין רשימה העונה על השאלות הבאות:

 

      • מה אני רוצה שהעסק ישדר?

 

      לדוגמא: בקליניקה לטיפולים מומלץ לשדר חמימות גדולה יותר לעומת משרד עו"ד שלרוב ירצה אווירה קלאסית, מכובדת אך מעט מנוכרת וקרה.

 

      • להכין רשימה, בת כ- 15

מילים

       שמשקפות את המסר השיווקי של העסק. לדוגמא, מלון בוטיק ספא יבחר במילים כמו: פינוק, תזונה נכונה, בריאות וכו'.

 

      הכוונה היא למצוא את מילות המפתח שיתאימו במדויק לאווירה במשרד, בהתאמה עם המסר השיווקי.

 

      • האם יש לכם כבר כרטיס ביקור? לוגו? מהם הצבעים המופיעים בו?

 

    כאן יש מקום לדיון בין מעצבת הפנים של המשרד לבין משרד הפרסום של המשרד. כדאי ליזום פגישה משותפת ולהחליט על קו אחיד, שיהיה מקובל על כל הצדדים הנוגעים בדבר.

לאחר שלוש משימות אלו, אפשר להתחיל לתכנן את עיצוב המשרד, לפי צורת העבודה וההתנהלות של המשרד:

מבואה: האם יש פקידת קבלה? במידה וכן, כדאי שהיא תהיה במיקום כזה שתשלוט על הכניסה למשרד ועל המשכו
(כיוון החדרים). בכל מקרה כדאי ליצור מבואה למשרד, גם אם אין פקידת קבלה.
המבואה צריכה לכלול קיר עם לוגו ולהיראות כלפי חוץ – לעוברים ושבים מחוץ למשרד (אלו שעוברים קניון / ברחוב / במסדרון).

המתנה: כמה אנשים יכולים להמתין בו זמנית? יש לתכנן מקום ישיבה ראוי, לשים דגש על מה הם יראו
כאשר ישבו בהמתנה. האם יראו דברים שאנו רוצים שהמשרד ישדר? דוגמא: להושיב את הממתינים מול דלת השירותים אינו רעיון מוצלח. לעומת זאת להושיב אותם מול קיר נאה עם לוגו או מילים שמעצימות את המוצר ו/או שירות של המוצר – עדיף בהרבה.

איזור שירות: האם המשרד אמור לכלול איזור של שירות/מטבחון? אם כן האם הוא לשימוש הלקוחות או לשימוש עובדי המשרד בלבד? אם לשימוש עובדי המשרד, יש לתכננו במיקום שלא יבלוט / ייראה ממקום ההמתנה של הלקוחות. אם לשימוש הלקוחות, צריך להיות קטן, מצומצם, ושיהיה ברור מה ניתן למצוא שם + מיקום כל דבר, לא בולט מדי לאיזור הכניסה.
במידה ומתכננים שירותים במשרד, לדאוג שדלת הכניסה / יציאה אליהם לא תהיה מול דלת הכניסה למשרד או מול מקום ההמתנה.
ולשאר הדברים, שבד"כ קיימים במשרדים:

מסדרונות: רצוי שיהיו כמה שפחות מסדרונות. רוחב מינימלי הינו 1.10 מטרים. אפשר לנצל את המסדרונות להכוונה, לאפקטים שונים של תאורה ולהעצמת המסר השיווקי שמשדר המשרד, למשל על ידי הצמדת מילים (במדבקות) לקיר.

מיקום חדרים: כדאי לתכנן את דלתות החדרים בצורה כזו שיתנו פרטיות לנכנסים וליוצאים מהחדרים. לא לכוון את הדלתות כלפי ההמתנה או פקידת הקבלה.
החדרים עצמם, כדאי שיהיו כולם עם אור טבעי (דהיינו עם חלון). במידה ויש חדרים פנימיים לשקול היטב איזו פונקציה כדאי למקם בהם. אם אין בכל החדרים מקור אור חיצוני, ניתן ליצור כל מני אפקטים של אשליית  אור חיצוני בעיצוב.

איחסון: יש לזכור כי בד"כ יש צורך במקומות איחסון. כל משרד ואופי העבודה שלו. בתכנון ראשוני יש לקחת בחשבון את כל תכולת האיחסון ולמצוא לה מקום מראש (ולא לעבור למשרד ואז להבין שאין היכן לאחסן פריטים). אפשר לשקול פתרונות איחסון
חיצוניים, ואפשר לתכנן מקומות לאחסנה שיהיו חלק ממבנה המשרד, בצבעוניות הקיר. כך לא יבלטו. אם מתכננים אותם במבואה / איזור ההמתנה חשוב שהדלתות לא תפחתנה כלפני לקוחות שיושבים וממתינים.

תאורה: משרד צריך תאורה רבה, ברורה ומכוונת. המילה האחרונה בשוק בתחום התאורה הם לדים, הרבה עסקים מתפתים להשתמש בהם, יש להבין מראש כמה תאורה תהיה במשרד. זיכרו כי תאורה מעומעמת לאווירה מתאימה יותר לבתים פרטיים. במשרד – עובדים!
אחרי שבחרתם את המסר, העיצוב, התאורה אפשר לחשוב על החומרים שישלימו את העיצוב למשרד כדי שלקוחות יצאו בהרגשה שכיוונתם אליה. הדרך הנכונה לעיצוב המשרד שלכם היא על ידי יצירת התאמה בין כל המרכיבים.

לעצות נוספות בנושא שיפוצים והום סטיילינג הקלק כאן.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *