כלי העבודה שכל יזם צריך להכיר

מאת 

אנחנו חיים במדינה שבה כל שנה נפתחים כ-45 אלף עסקים. אנחנו חיים במדינה שבה נסגרים כל שנה כ-35 אלף עסקים. ניתן לראות שישנם הרבה יזמים במדינה הקטנה שלנו והרבה אנשים שמנסים להרים סטארט אפ כזה או אחר.

אני אתחיל בזה שאני אומר שאין לך מה להתייאש ממספר העסקים שנסגרים כל שנה. כל יזם יודע שישנו סיכון בלהתחיל עסק חדש או סטארט אפ. אבל יש גם הרבה מה להרוויח. אני באופן אישי מקווה שמספר העסקים שנפתחים כל שנה יגדל ושיותר אנשים ינסו לממש את החלום שלהם. עבור אנשים אלו אני כותב את המאמר הזה.

כשניגשים לפתוח עסק חדש או להרים סטארט אפ ישנם מספר דברים שצריך להתחשב בהם:

רעיון שנותן ערך מוסף ללקוחות

       – תחום זה תלוי בך!

תכנית עסקית או תכנית אסטרטגית

       – תכנית מפורטת שמראה את הפעולות השונות שיש לבצע על מנת להביא את הרעיון לידי מימוש. התכנית צריכה לפרט את כלל הפעולות בתחום השיווק (קהל יעד, אפיקי שיווק, עלויות פרסום ועוד), מכירות, פיננסים (תמחור, שכר, עלויות פיתוח, עלויות ייצור ועוד) והניהול.

מתחרים

       – צריך להכיר טוב טוב מי עומד מולך בשוק. חשוב לבדוק את היתרונות והחסרונות של המתחרים שלך.

משאבים

       – לפני שמוציאים את התכנית לפועל יש לוודא כי יש לך את המשאבים. יש להתחשב במגבלות זמן, כסף וכוח אדם.

יכולות אישיות

     – הנקודה הזו היא הבעייתית מכולן. לא כולנו בנויים באותה צורה. לפני שנכנסים לסטארט אפ או פותחים עסק חדש צריך להכיר את הנקודות החזקות והחלשות שלנו, ולוודא שהנקודות החלשות מקבלות מענה.

 היכולות האישיות שלנו הן אלו שיקבעו איך נתמודד עם בעיות בעסק החדש או בסטארט אפ. ויהיו בעיות. הרבה בעיות. מהסיבה הזו לפני שקופצים למים העמוקים הרבה אנשים מעדיפים להשתפשף על מישהו אחר. התופעה של עובד שפותח עסק מתחרה אינה חדשה וגם לא תעלם. התופעה של מישהו שבא לקבל ניסיון בתחום מסוים לפני שהוא עושה משהו בעצמו קיימת בעולם העסקים ולא תעלם. כשאני מדבר על יכולות אישיות אני לא מדבר על היכולת שלך לראות את חצי הכוס המלאה או את היכולת שלך לדמיין דברים מדהימים בעתיד שלך. אני מדבר על דברים ממשיים כגון היכולת למכור ביעילות, היכולת לבצע קמפיין שיווקי אפקטיבי והיכולת שלך לנהל (כלומר היכולת להביא דברים לידי ביצוע).

 יכולות אלו הן הדברים שבאמת חשובים. לא משנה מהו התחום שבחרת לפתיחת עסק או סטארט אפ, חלק בלתי נפרד מזה יהיה להביא לקוחות (או משקיעים), למכור להם ולהביא לידי ביצוע מטרות שונות של העסק. למעשה כל מנכ"ל צריך להיות מיומן בנושאים אלו ללא שום קשר לגודלו או תחומו של העסק. מנכ"ל, יזם, מייסד – כל אלו הם תפקידים בכירים שתכליתם היא להביא להתרחבותו של העסק. דברים אלו כוללים את היכולת להציג את העסק בצורה כזו שתגרום לאנשים שונים (לקוחות, ספקים, משקיעים) לרצות להגיע במגע עם העסק (כלומר שיווק), היכולת לגרום לאותם אנשים להשקיע את זמנם או כספם בעסק (כלומר מכירות) והיכולת לגרום לאנשים אלו לבצע ולממש את מטרות העסק (כלומר ניהול).

 כל הדברים שפירטתי למעלה ניתן ללמוד או לקבל כשירות חיצוני מחברות שונות. חברות ייעוץ עסקי יכולות להכין לך תכנית עסקית מעולה, לחקור את המתחרים שלך ולמפות את המשאבים שלך. שני דברים לא ניתן לקבל כשירות חיצוני – רעיון לעסק חדש או סטארט אפ ויכולות אישיות (שיווק, מכירות, ניהול). דברים אלו תלויים בך. ניתן לקבל הכשרה בנוגע ליכולות האישיות שלך. מכללות שונות לניהול, כדוגמת מכללת האברד למנהל, נותנות קורסים, סדנאות והתמחויות בתחומים אלו, אך ההוצאה לפועל של יכולות אלו תלויה בך.

מהניסיון שלי, הרבה עסקים נכשלים בגלל אומדן זמן לא נכון. המחשבה של רוב האנשים שמנסים לפתוח עסק חדש או להרים סטארט אפ היא שהדבר הזה יכול להתבצע במהירות. אנשים מתעלמים מהזמן שהם צריכים להשקיע בהכנת כל הדברים שקשורים לזה. עיקר הטעויות הן בכל מה שקשור להכנה עצמית. אין טעם להוציא לפועל את התכנית שלך אם אינך יכולה לבצע את הפעולות השונות שתכנית זו מצריכה. הכנה עצמית של הבעלים היא חלק בלתי נפרד מכל הקמה של עסק חדש או סטארט אפ.

 ניתן להרים עסק חדש או סטארט אפ שיקרום עור וגידים ויהיה רווחי. זה לא בלתי ניתן לעשיה. יש לך לא מעט דברים שצריכים להתבצע ולא מעט הכשרה שעליך לקבל על מנת להעלות את אחוזי ההצלחה שלך. אבל בהחלט ניתן לעשות זאת. אני אשמח לסייע לך בכל דרך שאוכל.

שלך,
רועי אוחיון, מנכ"ל
מכללת האברד למנהל

רועי אוחיון, מנכ"ל
מכללת האברד למנהל
/>roy@hcail.org
www.hcail.org

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *